Voertuigen en hun vaste lasten
Als je op vakantie gaat, doe je alle lampen uit, een deel van de gordijnen dicht, je vraagt de buurman om op de plantjes te passen en als je echt een hipster bent zet je wat lampen op de tijdklok en draai je de kraan van de wasmachine nog even dicht. Eén keer dubbelchecken of je de voordeur goed achter je dicht getrokken hebt (en daarna kijken of je je sleutels wel bij je hebt) en je rolt je koffer richting Schiphol. “Houdoe huisje.” Tot volgende week!
Drie maanden weg, dat is even andere koek. Wat doe je bijvoorbeeld met je lease auto? Hoewel heel veel mensen denken dat zo’n leaseauto toch gratis is, dat valt vies tegen! Zeker een duurdere, milieu-onvriendelijke auto, zoals de ‘bollenbus’ van Stefan kost zo’n €340 in de maand voor hem privé en ongeveer het viervoudige voor de baas. Die ga je niet zomaar even 3 maanden op Schiphol parkeren natuurlijk, maar je zou ook eigenlijk gek zijn als je die wel 3 maanden ‘voor de deur’ laat staan. Gelukkig liep het contract voor deze auto afgelopen november al af, maar begin november tot eind september was een net iets te grote overbrugging om te maken zonder auto.
Stefan is een tijd aan het puzzelen geweest wat nou eigenlijk handig was om te doen, met als resultaat dat de bollenbus tot eind februari rondgereden heeft, maar uiteindelijk bleek het zowel voor het bedrijf als voor Stefan privé de goedkoopste optie om te kiezen voor een Volkswagen ‘Rugzak’ in een shortlease variant. (een huurauto voor 7 maanden) Met een bijtelling van nog geen €100 in de maand zorgt dit kleine gebakje (t.o.v. de bollenbus) bovendien voor ruim €2.000 extra reisbudget voor ons, mooi meegenomen. Op onze vertrekdag, 26 september, zet Stefan dit autotje weer in Woerden bij de leasemaatschappij voor de deur en bij terugkomst eind december hopen we maar dat er geen sneeuw ligt in Nederland, want dan zullen we een paar dagen op de fiets of de scooter van A naar B moeten gaan.
Renee heeft immers enkele maanden geleden al haar ‘toet’ (Suzuki Samurai) verkocht. Dat was eigenlijk niet zo de bedoeling, maar weg is maar vast weg. Ook de vaste lasten van een privé auto zijn natuurlijk de moeite waard om te besparen en bovendien zat er aan te komen dat hij in december wat groot onderhoud nodig had om hem door de APK te krijgen. Met het idee dat hij wel enkele maanden te koop zou staan en niemand een Suzuki Samurai gaat kopen waarbij de APK datum eraan zit te komen, hebben we hem voor een flink hoge vraagprijs alvast op speurders.nl gezet.
Tot onze verrassing reageerden er binnen een week flink wat mensen en binnen twee weken was de auto, voor iets minder dan de vraagprijs, maar meer dan de verwachtte opbrengst, verkocht. Wat erin resulteerde dat we in twee maanden tijd van een bestelbus voor Stefan en een privé auto voor Renee naar een rugzak van een leaseautotje en een trapfiets gegaan zijn. Dat was wel even wennen! En nog steeds komt Stefan af en toe tot (her)ontdekking hoe klein zo’n Volkswagen Polo eigenlijk is.
Naast de auto’s hebben we samen ook nog vier motorfietsen. Gelukkig is de wegenbelasting voor een motorfiets verwaarloosbaar, zeker gezien de maanden waarin wij op vakantie gaan (herfst/begin winter), in deze maanden gebruiken we de motoren namelijk toch al amper en staan ze normaal dus ook ongebruikt in de stalling. Voor de verzekeringspremie van de crosser en de oude Honda van Stefan en Renee d’r Yamaha geldt eigenlijk hetzelfde. De kosten van alle alternatieven wegen niet op tegen het simpelweg door laten lopen van de premies.
De KTM SM-T van Stefan is een ander verhaal. Deze is pas twee jaar oud en erg gewild in het dievengilde, dus deze is All-Risk verzekerd. Maar voor een motorfiets die inclusief accessoires voor €18.000 verzekerd is betaal je in Utrecht, zelfs met 80% no-claim korting en diverse kortingen voor vervolg opleidingen e.d. nog bijna €1.000 verzekeringspremie per jaar. Mede daarom heeft Stefan lang getwijfeld om de motor te verkopen en in 2013 een nieuwe te bestellen. Maar eigenlijk is dit gewoon de perfecte motor en het 2013 model is er qua looks niet beter op geworden.
Gelukkig blijkt KNMV-Verzekeringen, waar de motor verzekerd is, erg coulant met het tijdelijk stopzetten van je verzekering. Als we het kenteken van de motor schorsen, zetten zij een ‘pauze’ op de verzekering en blijft de einddatum van de verzekering gewoon verschuiven tot de motor weer uit de schorsing gehaald wordt. Enige nadeel is dat de motor dan in deze maanden dus ook niet verzekerd is, ook niet tegen diefstal. Maar gelukkig kunnen we hem wel ergens stallen waar hij echt niet weggehaald zal worden, dus ook daarvoor is de keuze gemaakt. 18 september staat het laatste motorritje gepland en daarna gaat de KTM, waarschijnlijk tot begin maart, de stalling in. Wat tegen de €400 moet gaan besparen.
Alles bij elkaar geteld hebben bovenstaande keuzes een totale besparing opgeleverd van ongeveer €2.700, centjes waar we in Argentinië heel veel leuke dingen van kunnen doen!