Dag 1 – Aankomst in Buenos Aires

Het voelt echt als een paar uur geleden dat we, na een broodje en een sapje, door Dominique en Ernst uitgezwaaid werden op Schiphol, om onze verbindingsvlucht naar Frankfurt te boarden. Toch is het in de echte wereld al bijna 35 uur geleden en dat merken we ook goed aan ons energieniveau!

Op het vliegveld van Frankfurt hadden we precies genoeg tijd om in één van de restaurants wat te eten, dus die kans voor schnitzel heeft Stefan natuurlijk niet laten schieten. 🙂 Renee koos voor pasta, omdat ze zich vaag kan herinneren dat ze ergens heeft gehoord dat pasta helpt tegen een jetlag. Helaas zit ze nu naast Stefan op de bank in het hostel het tegendeel te bewijzen.

Stefan heeft doorgaans niet zo’n last van jetlags, maar hij kan eigenlijk nooit slapen op een bewegende stoel. Of dat nou auto, bus, trein of vliegtuig is, maakt niet zoveel uit. Deze keer hadden we zelfs slaappillen bij ons om eens te kijken of dat zoden aan de droomdijk zet. Zeker gezien dit een echte nachtvlucht van maar liefst 12 uur zou worden, klonk dat als een super goede deal. Maar meer dan 5 uurtjes oppervlakkige slaap heeft hij er niet uit kunnen halen.

Renee (de grootmeester van het ‘tukken’ in de auto) heeft ook een slechte nacht gehad, hoewel ze vrijwel de hele reis met haar ogen dicht gezeten heeft, is ze veel wakker geweest, wat niet bijdraagt aan het energieniveau. We hebben daarom tijdens de laatste 100 meter van de landing afgesproken dat we het vandaag heerlijk relaxt en rustig aan gaan doen en vooral niet te vroeg gaan slapen. Dat is gelukt!

We stapten als allerlaatste uit de Boeing 747 die ons van Frankfurt naar Buenos Aires gebracht had. Dat betekende automatisch ook wachten op alle 522 andere passagiers. Eerst al file bij de slurf, daarna bij de roltrap, toen bij immigratie (die we overigens probleemloos door kwamen), daarna bij het wachten op de bagage (lag al klaar op de band, als enige, voordeeltje) en daarna weer achter in de rij bij de douane, die alle tassen door de scanner wilde hebben.

Uiteindelijk stonden we om 9:15 aan de andere kant van de douane in de rij voor de tourist information desk. Er stond een hele enthousiaste dame die, zo merkten wij, echt de tijd nam om uitgebreid alles uit te leggen en ook extra tips te geven. Hoewel we eigenlijk inmiddels wel het ‘rustig aan’ gebeuren een beetje beu begonnen te worden, hadden we het vooruitzicht dat we pas om 14.00 uur konden inchecken, dus alle tijd! We hebben dan ook eigenlijk een compleet Argentinië reisschema van deze dame gekregen, terwijl we in eerste instantie alleen wilde weten wat voor vervoers opties we hadden naar de stad en welke daarvan de goedkoopste was.

Dus: Op naar de bank! De bank? Ja de bank! Hoewel we ruim voorzien zijn in Argentijnse Pesos, hebben we geen munten. En Argentinië is sinds kort hypermodern overgestapt op OV-chipkaarten en de enige alternatieve betaalwijze is een muntenautomaat 4 pesos per persoon wil hebben. (4x 1 peso dus) We besloten (helaas) om eerst richting de bushalte te lopen, omdat we halverwege in Terminal 2 ook geld zouden kunnen wisselen. Maar de bank daar bleek ‘defect’  op de een of andere manier. En na een aantal mislukte pogingen om te wisselen bij kioskjes en barretjes besloot Renee terug te lopen naar de bank in de aankomsthal, terwijl Stefan in terminal B de tassen heeft zitten bewaken.

Om 10:45 stapten we op bus nr. 8, de lokale stadsbus richting Centro. Deze kost dus 4 peso per persoon, wat omgerekend zo’n 80 eurocent is. De rit duurt voor dat geld ruim 2 uur en voert door buitenwijken, over de snelweg, nog meer buitenwijken, industrieterreinen en langzaamaan steeds meer en meer de binnenstad in van deze gigantische metropool. (13 miljoen inwoners) Na bij precies de goede halte uitgestapt te zijn, lopen we het laatste stuk over de bekende winkelstraat Florida en vinden we na 4 of 5 ‘blokken’ ons hostel ‘HostelSuites Florida’ aan de linkerzijde.

Inchecken gaat langzaam, omdat de kerel achter de receptie het blijkbaar handig vind om alle klanten tegelijk te helpen, maar nogmaals bedenken wij ons dat we alle tijd hebben. Vooral omdat we eigenlijk pas over een uur kunnen inchecken. Na wat Spaans gejammer over de portofoon krijgen we de kamersleutels, blijkbaar is onze kamer al helemaal klaar, we kunnen er alvast in! Dat is fijn!

Na even rustig wat Whatsapp / twitter / facebook / email gelezen te hebben op een illegale wifi verbinding op de kamer en allebei een korte opfrisbeurt werd het tijd om op jacht te gaan naar het eerste ijsje van deze vakantie! We vragen een tip aan dezelfde chaotische receptieman bij het hostel en komen na een korte wandeling (via een mc Donalds (triple cheeseburger!)) terecht in Gallerias Pacifico. Vergeleken met onze busreis van 2 uur, kosten ijsjes hier op de foodcourt echt een vermogen (26 peso / 5 euro per sundae) en eigenlijk valt hij ons een beetje tegen. Jammer, maar morgen een herkansing natuurlijk!

Omdat we beide niet zo’n zin (of energie) hebben om vandaag direct al op avontuur te gaan in deze grote stad, besluiten we te voet richting het havengebied te sjokken in de hoop dat ze daar een relaxed terrasje hebben waar we nog even in de zon, maar uit de koude wind (14 graden) kunnen zitten. We komen uiteindelijk terecht bij een koffietentje ‘Havanas’ waar we allebei dezelfde ijs/peer/melon frappé bestellen. (een vers geperste slush puppy zegmaar)

Hoewel erg zoet en bomvol kilocaloriën merken we al direct dat dit niet gaat helpen om nog wat  aan onze avond te hebben. We maken ons ‘vierkant‘ af via een supermarktje voor wat cola light en ploffen met de laptop op de bank in het hostel omdat we pas over een paar uur willen gaan slapen, maar echt geen behoefte meer voelen om iets anders te ondernemen. Deze blog is daarvan het resultaat.

In de kelder van dit hostel zit een bar/resto genaamd Fusion, daar gaan we straks even de menukaart inspecteren, misschien wat te eten bestellen en in ieder geval nog een drankje doen. En daarna gaan we gauw terug naar onze kamer 810, met uitzicht op de ramen van de andere kamers, omdat we een hoop slaap in te halen hebben. En omdat we onze ritmes graag willen aanpassen aan de tijdzone waar we de komende 3 maanden mee rond moeten komen, staat de wekker gewoon strak om 7:30 uur. Net op tijd voor het ontbijt!

Dag 0 – Het vertrek

Het is dan eindelijk bijna zover!

Het begon allemaal met een droom om een keer een lange reis te willen maken. Toen de keuze dat we het ook écht zouden gaan doen. En de vraag: Hoe lang gaan we dan op reis, waar naar toe en wanneer? Je komt er op dat moment achter dat je hier best veel voor moet regelen en deze uitdaging wilden we graag aangaan. Het akkoord vragen op het werk was een spannend moment, want dit zou immers allesbepalend zijn.

YES, gelukt! Nu kan het aftellen écht beginnen!

En nu is het opeens 26 september 2012 en bedenken we ons dat dit aftellen eigenlijk best wel snel is gegaan. De tassen zijn ingepakt, alle vakantieacties zijn afgevinkt, de tickets zijn geprint en het huis is bezichtigingsproof. Om 14.30 uur trekken we de deur achter ons dicht en brengt Dominique ons naar Schiphol.

De reis kan beginnen!

(maar voor de mensen die Stefan een beetje kennen, zal het geen verrassing zijn dat hij nog op kantoor zit en ook zijn handbagage nog moet inpakken)

Nog één week tot vertrek

Met nog exact één week te gaan tot we aan onze grote reis beginnen, nog een update met een aantal zaken die we de afgelopen tijd geregeld hebben.

Vreemde valuta
In Argentinië betalen ze met Argentijnse Pesos. (AR$) Na lang zoeken en rondbellen is het gelukt om deze in Nederland alvast te bestellen via GWK. (we hadden geluk, ze hadden precies vorige week even een wisselkoers, inmiddels weer niet meer) De wisselkoers was op zijn zachts gezegd schofterig te noemen t.o.v. de reële koers en de te verwachten wisselkoers in Argentinië zelf, maar hebben er toch voor gekozen om een flinke hoeveelheid Euro te wisselen, zodat we niet direct bij aankomst op het vliegveld al op zoek moeten naar een geldautomaat om überhaupt de taxi of een kaartje voor de metro te betalen.

De flinke hoeveelheid deels omdat we een minimum drempel moesten wisselen bij het GWK en deels omdat we dan lekker lui niet direct de eerste dag of dagen op zoek moeten naar een bank om alsnog ter plekke aan Ar$en te komen. De rest van de inhoud van onze spaarpot hebben we gewisseld in US$ dollars in kleine nieuwe briefjes (5, 10 en 20), omdat deze doorgaans beter worden geaccepteerd bij wisselkantoren aan de andere kant van de plas (lees Atlantische Oceaan) en we verwachten dat we er zelfs hier en daar rechtstreeks mee kunnen betalen. Vooral bij hostels, vliegvelden en touroperators kan dit goed van pas komen (zoals we hebben ontdekt in Dominicaanse republiek, China, Loas, Cambodja, Egypte, etc).

Update ICE
ICE is de internationaal bekende afkorting voor “In case of emergency“. Vooral vrienden van Stefan is wellicht al wel eens opgevallen dat op buitenzijden van de transparante ‘portemonnee’ van Stefan twee dingen meteen in het oog springen. Aan zijde A zijn rijbewijs, dat veilig in het plastic verpakt zit. En aan zijde B een ICE infosheet met contactgegevens van zijn ouders en Renee en belangrijke medische informatie, zoals zijn bloedgroep en bijvoorbeeld de melding dat hij orgaandonor is.

Stefan is allergisch voor wespen en amoxicilline, maar draagt dit vooral ook bij zich omdat er bij medici onduidelijkheid bestaat of zijn longblaasjes nog wel bestand zijn tegen pure zuurstof, iets wat ambulance personeel nog wel eens uit voorzorg wil toedienen. In zo’n geval is het verstandig als hulpverleners daarvan op de hoogte gesteld worden, als hij zelf niet in staat is het ze te vertellen. En dit staat dan ook met grote letters vermeld.

Voor deze reis, die voornamelijk door Spaanstalig gebied gaat, leek het ons verstandig als er ook een Spaanse en deels Portugese aanwijzing op deze kaart komt te staan. Daarnaast moest de ICE-card van Renee een volledige update met gewijzigd paspoortnummer en diverse polisnummers. Gelukkig heeft zij geen medische bijzonderheden te vermelden. Nu zijn we allebei weer helemaal up to date en wat dit punt betreft: klaar voor vertrek!

Internationaal rijbewijs
Hoewel niet verplicht in Argentinië zijn hierover heel wisselende verhalen te vinden op internet. Omdat we wellicht ook naar Chili, Bolivia, Peru en Brazilië gaan, hebben we besloten dat het in ieder geval geen kwaad kan om gewoon een internationaal rijbewijs op zak te hebben.

Met een pasfoto, 15 euro en je Nederlandse rijbewijs is het ook in een paar minuten gefixt bij de ANWB winkel. Grootste voordeel dat wij erin zien is dat we, mochten we aangehouden worden, in ieder geval beide hetzelfde document kunnen tonen. (Stefan heeft nog een papiertje, Renee al een pasje) En daarnaast is het een fijn idee dat je bij inname van je rijbewijs, je in Nederland geldige papiertje waarschijnlijk gewoon nog hebt.

Bezichtigingen en open huis
Zoals je wellicht al wist staat ons appartement ondertussen gewoon te koop, daarom moeten we alles helemaal strak netjes opgeruimd achterlaten. Gelukkig hebben we lieve vrienden en familie die tijdens onze vakantie zorgen dat alles wordt schoongehouden en de brievenbus niet overstroomt met achterstallige post. De makelaar heeft natuurlijk gewoon de sleutel, dus die kan met de bezichtigingen gewoon verder zoals hij gewend is.  Alleen zullen de onderhandelingen wat moeizamer verlopen nu wij wat moeilijker te bereiken zijn.

Volgende week zaterdag 29 september is er weer een landelijke open huizen dag, wij zijn dan net drie dagen vertrokken en zitten dan waarschijnlijk een ijsje te eten op het Plaza de Mayo. Maar dankzij de vader van Stefan doen wij gewoon mee met de landelijke open huizen dag! Hij zorgt ervoor dat de geïnteresseerden naar binnen kunnen, zet koffie voor ze en geeft indien gewenst ook de rondleiding. Omdat hij met de verbouwing vrijwel dagelijks heeft meegeholpen, weet hij alle ins en outs van het appartement wel toe te lichten. Dus mocht je iemand kennen die mogelijk geïnteresseerd is, zeg het voort! 

TV-Series meenemen op reis: Transcoden

Op reis zijn er veel momenten waarop je graag even ontspannen niets wilt kunnen doen. Dit kan ‘s avonds in een hostel zijn, maar bijvoorbeeld ook op het vliegveld, in het vliegtuig of tijdens een busreis. Daarvoor kan je een boek pakken, of zoals wij beide bij ons hebben; een e-reader met vele boeken erop. Maar voor als je het lezen even zat bent, zijn televisieseries een prima alternatief. Afleveringen van een serie duren vaak 25 – 45 minuten en zijn daarmee heerlijke hapklare brokken voor een relaxmomentje. De nieuw te volgen series die we meenemen zijn:

  • Fringe
  • Game of Thrones
  • Unforgettable
  • Supernatural
  • Breaking Bad
  • Breakout Kings
  • Pretty little liars

Alleen is het helemaal niet praktisch om met hele stapels DVD’s of Bluray schijven op pad te zijn van de televisieseries die wij volgen. Deze downloaden we bovendien doorgaans van internet, omdat we geen zin hebben om op gezette tijden voor de tv te gaan zitten en de series die wij leuk vinden vaak niet eens te koop zijn in Nederland. Maar de downloadkwaliteit is tegenwoordig vaak HD-TV kwaliteit, wat betekend dat de bestanden, per aflevering van een serie op kunnen lopen tot 2 gigabyte.

Omdat we op de laptop en de externe schijf maar beperkte ruimte hebben, heeft Stefan besloten om alle afleveringen die we mee willen nemen op reis te ‘transcoden’ naar .mp4 formaat in een veel lagere resolutie. Wij zijn namelijk allebei niet zo veeleisend wat betreft de kwaliteit en met dit bestandsformaat is zo’n aflevering maar 200 megabyte. Dus passen er 10 afleveringen op dezelfde ruimte als 1 HD-TV variant. Bijkomend voordeel is dat ze ook heerlijk soepel afspelen op onze mobiele telefoons, wat even tussendoor iets kijken, op het vliegveld bijvoorbeeld, ook goed mogelijk maakt.

Dit transcoden is eigenlijk veel makkelijker dan verwacht! Je hebt er twee programma’s voor nodig en een redelijk vlotte pc. (of een hoop geduld) Beide programma’s zijn gratis beschikbaar en via het internet te downloaden. De eerste die je moet installeren is VLC. Dit is een mediaspeler die heel veel verschillende bestandsformaten accepteert. Op zich heb je de mediaspeler zelf niet nodig, maar de standaard installatie hiervan installeert heel veel zogenaamde Codecs mee, die het tweede stukje software nodig heeft om de bestanden te kunnen ‘omrekenen’ (transcoden).

Het tweede stukje software, dat daadwerkelijk het werk gaat doen, is Handbrake. Een open source tooltje waarin je een Source, een video quality en een destination aangeeft en de rest gaat eigenlijk vanzelf. Stefan heeft er inmiddels een gewoonte van gemaakt om hele seizoenen van televisieseries tegelijk in één map te kopiëren en alle overbodige bestanden (.nfo, .sub, .jpg en sample video) te verwijderen. Daarna kan je in Handbrake een source folder selecteren en ‘add all to queue’ selecteren. Vergeet niet de queue te starten voordat je je tanden gaat poetsen… en de volgende ochtend heb je een tweede mapje vol met fijn kleine bestandjes van dezelfde video’s.

Nog twee weken tot vertrek

Over exact twee weken vertrek onze Lufthansa vlucht, via Frankfurt, naar Buenos Aires. Maar natuurlijk hebben we de laatste tijd niet stilgezeten. 🙂 De afgelopen tijd hebben we o.a. de volgende zaken nog geregeld:

Voedselvoorraad
Zoals waarschijnlijk iedere Nederlander hebben wij in de keuken een grote voorraad met ‘droog’ voedsel en een koelkast en vriezer die helemaal ramvol zitten. Voorraad voor dagen waarop we geen zin of tijd hebben om boodschappen te doen, spullen die we over hadden bij het koken van gerechten en ingrediënten die we hebben gekocht maar al in huis bleken te hebben, of geheel niet nodig hadden.

Omdat we lang weggaan hebben we ge-indexeert wat de houdbaarheidsdata van de houdbare goederen zijn en gaan we de komende twee weken proberen om alles wat op moet, ook daadwerkelijk op te maken. Daarnaast moeten de koelkast en de vriezer gewoon ‘leeggegeten’ worden, want voor de periode dat we weggaan gaat de stekker van de koel-/vriescombi er natuurlijk gewoon uit. Het is niet de eerste keer dat we dit doen, ditzelfde truukje hebben we ook al gedaan voor onze China-Reis twee jaar geleden. Maar het blijft een leuke uitdaging om creatieve gerechten te verzinnen waarbij je, zonder (veel) nieuwe dingen te kopen, zoveel mogelijk oude spullen tegelijk opmaakt.

Inkopen en nieuwe kleding
Ook hebben we op het ‘shopping’ vlak niet stilgezeten. Alle todo’s van Stefan met betrekking tot het kopen van spullen voor de reis zijn inmiddels afgestreept. En ook Renee vordert goed met vinkjes zetten op de boodschappenlijst. We hebben o.a. voor ons allebei een nieuwe, extra dunne, waterdichte jas, een aantal fleece vesten, thermo ondergoed, sportshirts en afritsbroeken gekocht.

Daarnaast hebben we voor de nieuwe rugtassen twee PacSafes. (een slotkabel-net, waarmee je je tas kunt afsluiten voor tijdens vliegreizen, of mee op slot kan leggen als je deze ergens in bewaring geeft) En een Travelsafe, een vergelijkbaar ding met ingebouwde tas, om in hostels/hotelkamers onze waardevolle spullen te beveiligen tegen grijpgrage kamergenoten/personeel. Speciale TSA goedgekeurde (douane-) slotjes en een aantal andere ‘backpacking accessoires’, zoals een camel-bag ontbreken natuurlijk niet op het kassabonnetje.

Stefan heeft op aanraden van Glenn ook een Power Gorilla gekocht om de telefoons en de laptops mee op te laden als er geen stopcontact in de buurt is. Bijkomend voordeel is dat de laptop die mee op reis gaat met deze ‘extra accu’ in totaal ruim 9 uur gebruikt kan worden zonder oplader. (inmiddels ook getest!) Dat betekend bijvoorbeeld dat gamen / film kijken tijdens een van de vele busreizen of vliegtuigen absoluut mogelijk gaat zijn. Uiteraard heeft Stefan hiernaast ook niet de verleiding kunnen weerstaan om extra geheugenkaartjes te kopen voor de GoPro camera en de Canon SX210 IS.

Planten en post
Het makkelijkste stukje voorbereiding, maar iets wat wel even moet gebeuren, is het onderbrengen van de plantjes en het beheren van onze post. De planten worden verdeeld over beide moeders en we rekenen erop dat die daar alleen maar beter van worden. Voor de post vragen we normaalgesproken tijdens de vakantie onze buurman Berry om de brievenbus af en toe te legen, maar deze keer gaan de ouders van Stefan dit verzorgen. Vooral omdat zij ook direct belastingzaken kunnen oppakken en eventueel met spoed rekeningen kunnen betalen. Wel een fijn idee dat iemand hierop let, want wij zullen tot het eind van het jaar waarschijnlijk maar beperkt bereikbaar zijn.

Boeken hostel Buenos Aires
Omdat we verwachten dat we bij aankomst in Argentinië weinig zin hebben om direct een slaapplaats voor dezelfde avond te moeten regelen, hebben we voor de eerste paar nachten in Buenos Aires alvast een hostel geboekt via internet. We beginnen de reis relaxt met een tweepersoonskamer met ensuite badkamer, maar wel in het grootste hostel van de stad. (300 slaapplaatsen) Dit is wel een dure optie, maar in een grote stad, waar je het risico loopt dat je kamergenoten midden in de nacht bezopen de kamer op komen stommelen, vinden wij het beetje privacy en rust de meerprijs zeker waard. Bovendien is het geen South-America on a Shoestring avontuur wat we beogen. 😉 

Natuurlijk hebben we nog veel meer voorbereidingen getroffen, maar we willen de updates niet te lang maken, dus daarover volgende week meer! 🙂

 

Voertuigen en hun vaste lasten

Als je op vakantie gaat, doe je alle lampen uit, een deel van de gordijnen dicht, je vraagt de buurman om op de plantjes te passen en als je echt een hipster bent zet je wat lampen op de tijdklok en draai je de kraan van de wasmachine nog even dicht. Eén keer dubbelchecken of je de voordeur goed achter je dicht getrokken hebt (en daarna kijken of je je sleutels wel bij je hebt) en je rolt je koffer richting Schiphol. “Houdoe huisje.” Tot volgende week!

Drie maanden weg, dat is even andere koek. Wat doe je bijvoorbeeld met je lease auto? Hoewel heel veel mensen denken dat zo’n leaseauto toch gratis is, dat valt vies tegen! Zeker een duurdere, milieu-onvriendelijke auto, zoals de ‘bollenbus’ van Stefan kost zo’n €340 in de maand voor hem privé en ongeveer het viervoudige voor de baas. Die ga je niet zomaar even 3 maanden op Schiphol parkeren natuurlijk, maar je zou ook eigenlijk gek zijn als je die wel 3 maanden ‘voor de deur’ laat staan. Gelukkig liep het contract voor deze auto afgelopen november al af, maar begin november tot eind september was een net iets te grote overbrugging om te maken zonder auto.

Stefan is een tijd aan het puzzelen geweest wat nou eigenlijk handig was om te doen, met als resultaat dat de bollenbus tot eind februari rondgereden heeft, maar uiteindelijk bleek het zowel voor het bedrijf als voor Stefan privé de goedkoopste optie om te kiezen voor een Volkswagen ‘Rugzak’ in een shortlease variant. (een huurauto voor 7 maanden) Met een bijtelling van nog geen €100 in de maand zorgt dit kleine gebakje (t.o.v. de bollenbus) bovendien voor ruim €2.000 extra reisbudget voor ons, mooi meegenomen. Op onze vertrekdag, 26 september, zet Stefan dit autotje weer in Woerden bij de leasemaatschappij voor de deur en bij terugkomst eind december hopen we maar dat er geen sneeuw ligt in Nederland, want dan zullen we een paar dagen op de fiets of de scooter van A naar B moeten gaan.

Renee heeft immers enkele maanden geleden al haar ‘toet’ (Suzuki Samurai) verkocht. Dat was eigenlijk niet zo de bedoeling, maar weg is maar vast weg. Ook de vaste lasten van een privé auto zijn natuurlijk de moeite waard om te besparen en bovendien zat er aan te komen dat hij in december wat groot onderhoud nodig had om hem door de APK te krijgen. Met het idee dat hij wel enkele maanden te koop zou staan en niemand een Suzuki Samurai gaat kopen waarbij de APK datum eraan zit te komen, hebben we hem voor een flink hoge vraagprijs alvast op speurders.nl gezet.

Polo vullen bij de Makro

Tot onze verrassing reageerden er binnen een week flink wat mensen en binnen twee weken was de auto, voor iets minder dan de vraagprijs, maar meer dan de verwachtte opbrengst, verkocht. Wat erin resulteerde dat we in twee maanden tijd van een bestelbus voor Stefan en een privé auto voor Renee naar een rugzak van een leaseautotje en een trapfiets gegaan zijn. Dat was wel even wennen! En nog steeds komt Stefan af en toe tot (her)ontdekking hoe klein zo’n Volkswagen Polo eigenlijk is.

Naast de auto’s hebben we samen ook nog vier motorfietsen. Gelukkig is de wegenbelasting voor een motorfiets verwaarloosbaar, zeker gezien de maanden waarin wij op vakantie gaan (herfst/begin winter), in deze maanden gebruiken we de motoren namelijk toch al amper en staan ze normaal dus ook ongebruikt in de stalling. Voor de verzekeringspremie van de crosser en de oude Honda van Stefan en Renee d’r Yamaha geldt eigenlijk hetzelfde. De kosten van alle alternatieven wegen niet op tegen het simpelweg door laten lopen van de premies.

De KTM SM-T van Stefan is een ander verhaal. Deze is pas twee jaar oud en erg gewild in het dievengilde, dus deze is All-Risk verzekerd. Maar voor een motorfiets die inclusief accessoires voor €18.000 verzekerd is betaal je in Utrecht, zelfs met 80% no-claim korting en diverse kortingen voor vervolg opleidingen e.d. nog bijna €1.000 verzekeringspremie per jaar. Mede daarom heeft Stefan lang getwijfeld om de motor te verkopen en in 2013 een nieuwe te bestellen. Maar eigenlijk is dit gewoon de perfecte motor en het 2013 model is er qua looks niet beter op geworden.

Gelukkig blijkt KNMV-Verzekeringen, waar de motor verzekerd is, erg coulant met het tijdelijk stopzetten van je verzekering. Als we het kenteken van de motor schorsen, zetten zij een ‘pauze’ op de verzekering en blijft de einddatum van de verzekering gewoon verschuiven tot de motor weer uit de schorsing gehaald wordt. Enige nadeel is dat de motor dan in deze maanden dus ook niet verzekerd is, ook niet tegen diefstal. Maar gelukkig kunnen we hem wel ergens stallen waar hij echt niet weggehaald zal worden, dus ook daarvoor is de keuze gemaakt. 18 september staat het laatste motorritje gepland en daarna gaat de KTM, waarschijnlijk tot begin maart, de stalling in. Wat tegen de €400 moet gaan besparen.

Alles bij elkaar geteld hebben bovenstaande keuzes een totale besparing opgeleverd van ongeveer €2.700, centjes waar we in Argentinië heel veel leuke dingen van kunnen doen!